در جشن همسر روحانی چه نوع رقصی با چه لباس‌هایی اجرا شد؟
پدافند فرهنگی

در جشنی که روز شنبه با حضور همسر روحانی و همسران مسئولان دولت تدبیر و امید و همچنین زنان دولت و تعدادی دیگر از فعالان زن در کاخ سعدآباد برگزار شد، نوع خاصی از رقص با عنوان رقص لزگی توسط 6 دختر اجرا شده است.

به گزارش پایگاه خبری صراط، رقص لزگی یک رقص بومی در منطقه قفقاز است. آهنگ آن ریتمیک، متحرک و سبک است که ابتدا با جهش‌های آرام‌آرام شروع شده و بعداً ضرب آن زیادتر شده و در پایان به ریتم تند تبدیل می‌شود. همراه با رقص لزگی سه نت چهار تایی نواخته می‌شود که همان باله مشهور آذربایجان است و نوای سرنا و دهل آن را همراهی می‌کند.

مراسم رقص لزگی دارای چندین حرکت آرام و تند است که بلافاصله با چرخش سریع تغییر ریتم داده و با حرکات موزون ترکیب می شود.

نشست و برخاست‌ها، حرکات مخصوص دست و پنجه پا در حین رقص فراوان به چشم می خورد. از جمله، روی پنجه پا می‌ایستند سپس قدرت را از نوک پا می‌گیرند و به طرف سینه می‌کشند و آن را داخل سینه می‌کنند. شکم را داخل می‌کشند و سینه را جلو نگه می‌دارند. دست‌ها را باز و سر را بالا نگه می‌دارند و به طرف جلو نگاه می‌کنند.

این رقص با لباس‌های خاص و بسیار شکیل در رنگ‌های گوناگون که اغلب مشکی و قرمز بوده و با چکمه براق تا زیر زانو و با کلاهی از پشم سپید، همراه با بالاپوشی سبک و چسبیده به بدن و شلواری تنگ و چسبان و مناسب برای هرگونه حرکت آغاز می‌شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


درباره وبلاگ
به وبلاگ پدافند فرهنگی خوش آمدید.این وبلاگ سعی دارد مطالبی جامع در موضوعات مختلف برای شما عزیزان فراهم نماید.امید است مورد قبولتان واقع شود. با نظرات خود ما را راهنمایی فرمایید.
موضوعات